مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

کتی سالیوان، اولین زن آمریکایی که به فضا سفر کرده بود اکنون به عمیق‌ترین نقطه شناخه شده جهان در اقیانوس پا گذاشت.

کتی سالیوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز،کتی سالیوان،بانوی ۶۸ ساله فضانورد و اقیانوس شناس، غوصی به طول ۳۵ هزار و ۸۱۰ پا (حدود ۱۱هزار متر) انجام داد.

این اقدم دکتر سالیوان را به اولین شخصی تبدیل کرد که هم فضا را پیموده و هم به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس، گودال چلنجر، سفر کرده است.

دکتر سالیوان و ویکتور ال. وسکوو، کاشفی که تامین مالی این ماموریت را نیز برعهده داشت، حدود یک ساعت و نیم در عمیق ۱۱ کیلومتری این گودال گل‌آلود در فاصله ای بیش از ۳۰۰ کلومتر از درازگودال ساحلی گوآم در اقیانوس آرام گذراندند.

هدف این ماموریت تحقیقی در اعماق اقیانوس بود که بعد از انجم تصویربرداری‌های مربوط به آن، چهارساعت زمان برای بازگشت به کشتی صرف کردند تا با دانشمندان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی تماس داشته باشند.

دکتر سالیوان در حال فضاپیمایی در سال ۱۹۸۴ (شاتل چلنجر)

به گفته سالیوان این ماموریت خود را اتفاقی فوق‌العاده نامید که ممکن است یک بار در زندگی رخ دهد.

در سال ۱۹۷۸، دکتر سالیوان به عنوان عضوی از اولین گروه زنان فضانورد آمریکایی به ناسا پیوست و در ۱۱ اکتبر ۱۹۸۴ به عنوان اولین زن آمریکایی در فضا ماموریت انجام داد.

گودال چلنجر اولین بار توسط کشتی بریتانیایی H.M.S. کشف شد. این کشتی از سال ۱۸۷۲ تا ۱۸۷۶ کره زمین را پیمود.

از آن زمان، تلاش‌های زیادی برای اندازه‌گیری عمق این گودال داشتند که منجر به بروز اختلافات نه‌تنها در مورد شکل این مکان، بلکه در مورد اولین کسی که به عمیق‌ترین نقطه زمین رسیده است شد.

کد خبر 520528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha